Social Icons

Selamat Hari Guru 2017 - Jasamu Pasti Kukenang.


Assalamualaikum

Semoga semua pembaca blog Amnurhuda dilimpahi rahmat Allah selalu. 

16.5.2017
Hari ni satu Malaysia menyambut Hari Guru sebagai satu penghargaan buat guru-guru.

SELAMAT HARI GURU buat semua guru-guru di Malaysia.

Semoga kalian kuat dan sentiasa bersemangat untuk mendidik dan membentuk anak-anak bangsa menjadi insan cemerlang dunia & akhirat.

Terima kasih padamu cikgu
Jasamu pasti dikenang selamanya.

Tahniah dari saya buat semua guru-guru.




Sebenarnya dah ramai yang salah menganggap saya seorang guru sedangkan saya tak pernah pun jadi guru kecuali untuk anak-anak. Itupun guru tak bertauliah..hihi

Ada gaya seorang guru ke saya ni?


Ok, untuk semua cikgu - cikgu, saya tujukan khas lagu ni buat kalian.


LIRIK LAGU TERIMA KASIH CIKGU – NAJWA LATIF FEAT UPIN IPIN

Tulus setiamu cikgu telah mengajar kami
Membekalkan ilmu untuk masa depan
Dari ABCDE 12 dan 3 hingga aku tahu baca dan kira

Tak terhingga pengorbananmu
Hingga aku besar kan ku ingat selalu

Terima kasih pada mu cikgu
Jasa mu akan ku kenang selalu
Tak pernah lelah tunjuk ajarku
Terima kasih ku kepada mu cikgu
Terima kasih cikgu

Kaulah pelita hidup bagi kami semua
Menuju jalan ke arah yang benar
Penuh ikhlas dan tulus membimbing dan mengajar
Untuk memastikan kami berjaya

Tak terhingga pengorbanan mu
Hingga aku besar kan ku ingat selalu

Terima kasih pada mu cikgu
Jasa mu akan ku kenang selalu
Tak pernah lelah tunjuk ajarku
Terima kasih ku kepada mu cikgu
Terima kasih cikgu

Tak terhingga pengorbanan mu
Hingga aku besar kan ku ingat selalu

Terima kasih pada mu cikgu
Jasa mu akan ku kenang selalu
Tak pernah lelah tunjuk ajar ku
Terima kasih ku kepada mu cikgu

Terima kasih pada mu cikgu
Jasa mu akan ku kenang selalu
Tak pernah lelah tunjuk ajar ku
Terima kasih ku kepada mu cikgu
Terima kasih cikgu

Terima kasih pada mu cikgu (terima kasih cikgu)
Jasa mu akan ku kenang selalu
Tak pernah lelah tunjuk ajarku (terima kasih cikgu)
Terima kasih ku kepada mu cikgu
Terima kasih cikgu

#SelamatHariGuru2017.





Pentingnya Ujian Papsmear yang Sepatutnya Semua Wanita Tahu.


Assalamualaikum

Semoga semua pembaca yang singgah di blog ini dirahmati dan diberkati Allah selalu. 

Hari ni saja la baca pasal ujian papsmear.Ibu - ibu kat sini tahu dan pernah jalani tak ujian ni. 

Setiap waniya berusia 26-70 tahun adalah disarankan untuk menjalani ujian ini dalam 2-3 tahun sekali. 

Ujian papsmear adalah bertujuan untuk mengenal pasti sebarang ketumbuhan di peringkat awal. 

Ujian ini dapat mengesan sebarang perubahan pada sel serviks  sebelum ia merebak menjadi sel kanser.

Pendekata ujian ini adalah sebagai salah satu pencegahan kepada kanser serviks. 

Bukankah mencegah itu lebih baik? 

Nampak tak pentingnya ujian papsmear ni tetapi masih ramai wanita yang enggan menjalaninya. 
Alasan utama adalah takut dan malu. 

Memang takut, memang malu. Saya dulu pun macam tu la. 

Tapi bila misi suruh buat, saya buat. Saya ni budak baik.. hihi misi pun tau kita takut dan malu tapi atas penerangan yang diberikan saya beranikan diri untuk menjalaninya. 

Wanita kan hebat, dulu pun takut nak bersalin tapi la ni anak empat dah.. Kih kih, kira berani la kan. 
Nak bersalin lagi sakit. Ujian papsmear ni tak sakit pun kalau kena gayanya dan sat sangat masa yang diambil.

Kita kena relax ja. Jangan duk buat keras.Senang citer ikut la cakap misi yang nak buat ujian ni. 

In sha Allah mudah.

Sekarang ni saya tak takut dah dengan ujian ni. Setiap tahun alhamdulillah saya jalaninya.

Cuba bayangkan kita tak pernah buat ujian ni, tiba-tiba berlaku sesuatu masalah kesihatan dan kita diarahkan untuk buat ujian ni. Nak tak nak kita dah terpaksa buat. 

Masa tu kalau ujian kita menunjukkan adanya sel-sel kanser, kemungkinan waktu tu kanser kita sudah pun merebak.

Takut dan malu masa tu memang terpaksa dilalui, malah mungkin lebih banyak proses lagi yang akan dijalankan andaikata doktor telah sahkan memang ada kanser. 

Lagi sakit lagi malu. 

Tak takut? Kalau takut buatlah ujian ni.Biarlah takut dan malu seminit untuk hari ni daripada menanggung sakit dikemudian hari.

Sesungguhnya kita hanya merancang. Allah jua la penentu segalanya. 

Saya doakan kita semua wanita hebat sentiasa dikurniakan kesihatan yang baik.

Selamat hari ibu (sebenarnya saya tak tau pun bila tarikh hari ibu,hari-hari saya jadi ibu, so.. Hari-hari la hari ibu hehehe) 

Terima kasih kerana sudi membaca sampai disini. 

Semoga apa yang saya sampaikan memberikan sedikit keberanian buat semua wanita untuk menjalani ujian ini. 

Salam sihat dari saya. 

Nurul. 



Durian Belanda untuk ayah.


Assalamualaikum. 

Semoga semua pembaca blog Amnurhuda sentiasa dirahmati dan diberkati Allah selalu. 

Petang tadi menemani adik ke rumah seorang kawannya untuk mencari durian belanda. 


Katanya tahu lokasi rumah tapi terlajak juga. Biasa la kan tak pe terlajak kereta boleh diundur. Tapi kami tak undur tau, kami teruskan je.. pastu kami  kona balik la. 

Memandu sambil mencari rumah,dua perkara yang harus dilakukan dengan  lebih berhati2.Kejap bagi signal, kejap off balik. Kejap on balik, silap haribulan kena marah dengan orang belakang.. Haha sabar je la kan. 

Kami berjaya menemui rumah yang dicari. Alhamdulillah tuan rumah pun ada, jadi cakap terus kami mai ni nak cari buah Durian Ropa ( Durian Belanda).

Pokok ada dan buah pun banyak cuma comel comel je saiznya. 

Kami berdua meredah sendiri belakang bangsal ditepi rumah.Dengan bantuan tuan rumah kami berjaya mendapatkan 2 biji Durian Ropa bersaiz comel2 dan kata tuan rumah buah yang dah tua kulitnya agak cekang dan warnanya agak muda.


Nampak macam besar tapi sebenarnya kecik je buah ni.

Harap2 dah tua la buah yang kami ambil tu.
Ucapan terima kasih kami hulurkan bersama pertanyaan berapa yang kami perlu bayar. Tapi mak cik ( ibu kepada kawan adik) tak mau la pulak bila tahu tujuan kami mencari buah tersebut.Hmm segan la kan ambik free lain kali malu nak mai dah.. hihi. Terima kasih sekali lagi kami ucapkan sambil adik menghulurkan sedikit wang untuk anak2 kawannya sebagai sedekah. 

Dijemputnya kami masuk dulu tapi kami menolak sebab nak balik cepat. Anak2 ditinggalkan jadi tak nak la lama-lama. 
Pesan makcik, balik peram buah Durian Ropa ni bersama ragi selama dua malam. In sha Allah nanti masak la. 

Ok pencarian buah Durian Belanda untuk ayah dah berjaya, dan kami pun minta izin untuk pulang.Sambil - sambil tu singgah dibeberapa buah kedai untuk mencari ragi. Alhamdulillah ragi pun dah ada. Boleh balik dan peram. 

Antara kebaikan buah Durian Belanda adalah :

1-Membunuh sel kanser

2-Mencegah osteoporosis

3-Meningkatkan tenaga dan daya tahan.
 
4-Bermanfaat untuk jantung dan mencegah       kerosakan saraf.

5-Merawat buasir dan keracunan makanan yang dihidapi oleh bayi. 

6-Melegakan sembelit

7-Memberikan tidur yang lena

8-Merawat jangkitan disaluran air kencing

9-Membunuh parasit dalam badan

10-Vitamin C

11-Melawan radikal2 bebas

12-Merawat ulser mulut. 

13-Merawat demam

Dan banyak lagi manfaat yang boleh diambil dari buah Durian Belanda. Sila google untuk info yang lebih mendalam. 

Sebenarnya tujuan kami mencari Durian Belanda ni sebab nak bagi ayah makan. Baru-baru ni ayah yang kami sayangi disahkan menghidap kanser hati. 

Luluh hati mendengarnya.Namun kami cuba kuatkan semangat demi ayah.Kami sekadar berusaha untuk melawan kanser ni.

Antara usaha kecil yang kami cuba ikhtiarkan untuk ayah selain memberi ayah makan durian belanda, kami juga memberi ayah minum susu kambing dan juga supplement Vivix. 

Alhamdulillah semoga sedikit usaha kecil kami ini diberkati...aamiin.

Buat semua pembaca yang membaca entry ini,saya mohon jasa baik kalian untuk mendoakan kesembuhan buat ayah saya.Terima kasih atas doa kalian.

Terima kasih kerana sudi membaca.

Wassalam.

Salam sihat,
Nurul.







 

Disclaimer I

Penulisan di blog ini adalah pendapat peribadi penulis. Dilarang menyalin tanpa kebenaran penulis melainkan untuk penyebaran ilmu yang bermanfaat.

Disclaimer II

Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Rakan Blog

Dikuasakan oleh Zulfae Solution. Dapatkan blog dan FB page anda pada harga yang sukar dipercayai di zulfa.com.my atau di FB Page kami: fb.com/zulfa.com.my
 
Prepared and managed by Zulfae Solution